05 September 2008












Assalamualaikum...kepada pembaca2 yang mungkin membaca kisah2ku ini...malam ni, di bulan ramadhan, tiba2 je gatal tangang aku ingin mencoretkan kisah ku yang mungkin inginku kenang di masa hadapanku....semoga ia menjadi iktibar dan pedoman buat semua insan yang sentiasa mencari kebahagiaan dan kesejahteraan dalam hidup...
ini lah CINTA PERTAMA aku... cinta yang pernah membuatkan aku hidup dalam awang2an dan cinta yang boleh aku simpulkan sebagai kesetiaan, kepercayaan, kejujuran, kasih sayang yang tak terhingga....her name is MARINI MAHAD. she the first girl that make my heart stop when i look to her...kami berkenalan semasa di bangku sekolah menengah...waktu tu aku form 3 dan dia form 1...perkenalan dengannya memang romantik..aku ingat lagi dia mula memberikan aku seutus surat perkenalan yang amat2 membuatkan aku jatuh hati...dari saat itu kami mula berutus surat, namun jarang sekali untuk kami "date", keluar dan kadang kala aku akan menelefon dia. cintanya sentiasa membuatkan aku hidup bagaikan tanpa noktah...jika dikenang kembali, hanya dia sahajalah yang mempraktikkan nostalgia cinta dalam bentuk yang "old-school" dan aku sukakan cara itu lagi sehingga kini...tak ramai perempuan2 di luar sana yang mempraktikkan cara cinta seperti dia...aku boleh katakan lagi dia ini memang setia terhadap cinta kami..pelbagai rintangan dan onak duri yang kami harungi...
aku ingat lagi, waktu raya, aku akan berkunjung ke rumah dia, as long ranger, sehingga aku kenal akan family dia...tetapi, semasa aku melanjutkan pelajaran aku ke matrikulasi KIK, kami tak dapat berhubung...hampir setahun lamanya...aku hanya dapat berhubung dengannya hanya pabila aku repeat matrik di labuan...kemudian, ketika melanjutkan pelajaran ke terengganu, kustem, kami still berhubung...silap aku jugak, kerana tidak mempertahankan cinta yang pernah kami bina..mungkin kerana sikap aku di waktu itu yang tidak serius, beban dan tanggungjawab sebagai student walaupun menjadi student yang teruk....selama 7 tahun percintaan itu terjalin dengan pasang surutnya, namun aku dan dia tidak dapat melawan ketentuan Ilahi...akhirnya, dia selamat dijabkabulkan tahun lepas (2007), bulan disember...tu pun setelah mak aku bagitau aku...aku ingat lagi kata2 mak dia sewaktu aku berbicara dengan mak dia, "Nazri, makcik dah anggap Nazri ni macam anak makcik sendiri...tapi, apakan daya, jodoh tiada"...aku akui, sikap aku yang masa itu kurang berpegang teguh pada kesetaiaan percintaan...bagi aku, yang lepas, biarlah lepas..tidak mampu aku untuk berpatah balik bagi mengubah keadaan..kini, aku percaya, kita semua mampu membentuk masa depan kita sendiri..untuk Marini, aku doakan agar dia bahagia sehingga ke syurga bersama suaminya yang dia cintai...jika dia dapat melawati laman ini, ingin aku katakan padanya, aku ingin memohon maaf di atas kebodohan aku yang tidak dapat melihat sesuatu berharga di depan mataku....aku kesali perbuatan ku yang acuh tak acuh tentang cinta dia...kuasa cintanya, belum lagi dapat digati oleh sesiapa pun setakat ini...kau yang menemukan aku dengan cinta...namun aku terus buta tanpa merasanya...kini, nasi sudah menjadi bubur lambuk...boleh dihidang tapi bukan untuk aku......

p/s...:aku sertakan sekali di antara surat2 marini yang masih dalam simpananku...

Tiada ulasan: